Jernbanen er stadig fremtiden - også på Fyn

Fyens.dk

16. juni 2020

Af Benny Engelbrecht, transportminister

Synspunkt: Den senest uge har flere trafikforskere, CEPOS og enkelte andre talt for, at vi skal droppe alle jernbanestrækningerne bortset fra mellem de største byer. Staten giver for stort et tilskud på de mindre baner, lyder det.

Et af eksemplerne er togsystemet fra Odense til Ringe, hvor der er omkostninger for knap 10 kroner pr. kilometer en passager bliver transporteret med toget.

Nu skal eksemplet tages med et gran salt, for kigger man på det andet togsystem på Svendborgbanen, nemlig det der kører helt til Svendborg, så er omkostningen noget mindre, nemlig knap 3 kroner. Men som altid er tal taknemmelige. Derfor er det også vigtigt for mig at slå fast, at jeg som transportminister ikke har nogen intentioner om at tage penge fra jernbanen.

For jo, der er udfordringer, som jeg netop har fået meget klart beskrevet i det serviceeftersyn, jeg har bestilt. Men vi er trods alt på rette spor med de beslutninger, der er truffet, men som vi endnu ikke er i mål med. Signalprogrammet er rigtigt nok forsinket i forhold til de oprindelige planer, men overordnet set følger det nu tidsplanen, som blev lagt i 2017. Også elektrificeringen følger tidsplanen, og om kort tid bliver der sat pen til papir på de nye elektriske tog, der skal afløse DSB's aldrende dieselmateriel.

Derfor er jeg også glad for, at både et bredt udsnit af Folketingets partier og Dansk Industri klart og tydeligt siger, at der brug for at holde fast i jernbanen. Det er jeg meget enig i, og nu skal vi sikkert i mål med de igangværende projekter, der skal gøre jernbanen langt mere moderne og effektiv til gavn for passagererne. Jeg håber derfor, at vi nu bredt i Folketinget kan blive enige om at prioritere fremtidens jernbane, og at man begraver den transportpolitiske stridsøkse for i stedet bredt at tage ansvar for at rette op på banen.