Midt- og Vestjylland

Arriva Tog A/S har siden januar 2003 kørt togtrafikken i Midt- og Vestjylland på kontrakt med staten.

Foto af Arriva Lint-tog
Foto: Arriva

29. april 2019

Transport- og Boligministeriet har ansvaret for at følge op på, om Arriva Tog A/S leverer de trafikale ydelser, som de efter kontrakten er forpligtet til.

Fakta om kontrakten
Transportministeriet har udbudt togtrafikken i Midt- og Vestjylland, og Arriva Tog A/S har både vundet det første udbud (2003-2009), det andet udbud (2009-2020) og tredje udbud (2020-2028).

Du kan se de strækninger, Arriva betjener via linket nedenfor.

Den samlede trafik er på ca. 7,7 mio. togkilometer pr. år.

Den gældende kontrakt løb oprindeligt fra 2010-2018. I maj 2015 kaldte Transport- og Boligministeriet optionen på forlængelse af kontrakten, så den nu udløber ved køreplansskiftet i december 2020..

I kontrakten mellem Arriva og Transport- og Boligministeriet er der indbygget en incitamentsstruktur, hvor Arriva modtager økonomisk bonus for høj punktlighed og høj kundetilfredshed. Omvendt skal Arriva betale bod, hvis punktligheden og kundetilfredsheden er under et vist niveau. Desuden skal Arriva betale en økonomisk bod for hvert aflyst tog.

Arrivas punktlighed opgøres hver måned og offentliggøres på Arrivas hjemmeside (https://arriva.dk/trafikinfo/tog-til-tiden)

Kontrakten mellem Arriva og Transport- og Boligministeriet er en såkaldt nettokontrakt, hvor Arriva modtager billetindtægterne fra passagererne.

Desuden modtager Arriva kontraktbetaling fra staten, og i 2018 modtog Arriva ca. 200 mio. kr. i fast vederlag, samt ca. 8 mio. kr. i variabelt vederlag i form af bonus, hvis Arriva leverer en høj kvalitet i form af god punktlighed og kundetilfredshed.

Arriva betjener ca. 6,5 millioner togpassagerer om året.

Du kan læse mere om Arriva på deres hjemmeside arriva.dk.