Kontrakt med DSB

Den nuværende kontrakt mellem DSB og Transport- og Boligministeriet om trafik udført som offentlig service løber i perioden 2015-2024.

Foto fra Hovedbanegården
Foto: Ulrik Jantzen

29. april 2019

DSB-kontrakten er en såkaldt forhandlet kontrakt, hvilket vil sige, at den trafik, der er omfattet af kontrakten ikke har været i udbud.

DSB kører både fjerntog (InterCity og InterCityLyn) og regionaltog i Danmark samt S-togtrafikken i og omkring København.

Transport- og Boligministeriet har ansvaret for at følge op på, om DSB leverer de aftalte trafikale ydelser.

En oversigt over de strækninger DSB kører på kan ses på DSB's hjemmeside via dette link: https://www.dsb.dk/trafikinformation/koreplaner/koreplaner-strakningskoreplaner-pdf/

Oplysninger om DSB’s produktion kan findes i DSB’s Årsrapporter via dette link: http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/rapporter-og-regnskab/aarsrapporter/

DSB’s punktlighed opgøres hver måned fordelt på fjern- og regionaltogtrafikken samt S-togtrafikken og offentliggøres på DSB’s hjemmeside via dette link:
http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/togenes-rettidighed/

På sin hjemmeside offentliggør DSB en række månedlige, kvartalsvise såvel som årlige rapporter, hvoraf fremgår DSB's performance på en række forskellige områder, herunder kunderettidighed, operatørrettidighed og siddepladskapacitet. Disse rapporter kan tilgås via dette link: https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/rapporter-og-regnskab/rapportering-til-transport-og-bygningsministeriet/

Kontrakten mellem DSB og Transport- og Boligministeriet er en nettokontrakt, hvor DSB modtager billetindtægterne fra passagererne.

Desuden modtager DSB kontraktbetaling fra staten. I 2018 modtog DSB en betaling på 3.796,2 mio. kr.