Nu kan visse sager om refusion af flybilletter blive behandlet i Danmark

EU-kommissionen har givet grønt lys til, at danske myndigheder i nogle tilfælde kan behandle krav om refusion af flybilletter fra et andet EU-land til Danmark.

Foto: Jan Eliassen/Naviair

22. juni 2020

Tusindvis af flyrejser er de seneste par måneder blevet aflyst på grund af COVID-19, og det har medført et øget antal klager til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen over manglende refusion af flybilletten. Derfor har styrelsen henvendt sig til EU-Kommissionen for at få tilladelse til at behandle sager om refusion for hjemrejsen fra et andet EU-land, som ellers normalt skal behandles af det pågældende EU-lands myndigheder. Og det har EU-Kommissionen nu sagt ja til.

Ifølge transportminister Benny Engelbrecht er det en god nyhed for de danske forbrugere.

- Det er utroligt positivt, at det nu er en dansk myndighed, som kommer til at behandle klager over manglende refusion for danske forbrugere. Det vil både gøre processen meget nemmere og mere overskuelig for den enkelte forbruger, og det kan være med til at sikre, at forbrugerne kan få kompensation i de tilfælde, hvor det er berettiget, siger transportminister Benny Engelbrecht.

EU-Kommissionens udmelding betyder, at danske forbrugere kan få deres krav om refusion for en flyrejse fra et andet EU-land til Danmark behandlet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, når følgende betingelser er opfyldt:

  • Både ud- og hjemrejsen bliver aflyst
  • Udrejsen bliver aflyst, mens hjemrejsen ikke bliver aflyst
  • Ud- og hjemrejsen er købt under en samlet booking

For returrejser fra tredjelande uden for EU er det også muligt for styrelsen at behandle refusionskrav, så længe luftfartsselskabet er EU-registreret.