Permanent fartkontrol på Storebælt og i Øresundstunnelen

Transportminister Benny Engelbrecht er optaget af at stoppe vanvidskørsel på den kritiske infrastruktur, som Øresundstunnelen og Storebæltsforbindelsen udgør. I fremtiden vil Sund & Bælt derfor sørge for, at der bliver opsat permanent fartkontrol i Øresundstunnelen og på Storebæltsforbindelsen. Der vil være tale om såkaldt stræknings-ATK, som måler trafikanternes gennemsnitsfart og udløser en straf, hvis den tilladte hastighed overskrides.

Biler på Storebæltsbroen.

07. oktober 2019

Trafikanterne skal i fremtiden være ekstra varsomme med at træde for hårdt på speederen i Øresundstunnelen og på Storebæltsbroen. Der vil nemlig blive etableret strækningsfartkontrol.

Det sker blandt andet på baggrund målinger fra Øresundstunnelen og på dele af Storebæltsforbindelsen, som viser, at for mange bilister overtræder hastighedsgrænserne. Og i Øresundstunnelen er der oplevet en række meget alvorlige ulykker som følge af for høj hastighed, ligesom pressen har påvist eksempler på vanvidskørsel med alt for høj fart og uopmærksomhed.

Transportminister Benny Engelbrecht mener derfor, at der er behov for tiltag, som kan medvirke til at styrke trafiksikkerheden på kritisk infrastruktur som Øresundstunnelen og på Storebæltsbroen.

- For høj fart, der ikke er tilpasset forholdene, øger risikoen for ulykker. Og trafikulykker i tunneler og broer er ofte mere alvorlige end ulykker i åbent land, ligesom andre trafikanter han have svært ved at undvige og derfor risikerer at blive en del af ulykken. Derfor er den vanvidskørsel, som vi har set eksempler på i Øresundstunnelen fuldstændig uacceptabel, siger transportminister Benny Engelbrecht og fortsætter:

- Det skal vi stoppe for én gang for alle. Derfor er jeg rigtig glad for, at der bliver opsat strækningskontrol, som skal måle trafikanternes gennemsnitsfart og dermed sikre, at de får en hilsen fra politiet, hvis de overskrider hastighedsgrænsen.

Derudover kan ulykker på kritisk infrastruktur som Øresundstunnelen og Storebæltsforbindelsen også have en forsyningsmæssig betydning, fordi infrastrukturen netop er hovedfærdselsåre for både arbejdskraft, varetransporter og ambulancekørsler. Og når sådanne færdselsårer lukker ned på grund af uheld, lukker det samtidig ned for fremkommeligheden på tværs af landet, hvilket koster samfundet dyrt.

Sund & Bælt A/S står for projektet og vil sammen med en projektgruppe bestående af selskabet selv, Øresundsbro Konsortiet, Vejdirektoratet, Transport- og Boligministeriet, Justitsministeriet og Rigspolitiet lave en implementeringsplan.

Fakta

  • Vejdirektoratets seneste hastighedsmåling (2019) lige ved tunnelindgangen viste en gennemsnitshastighed på 105,8 km i timen, og at ca. 85 % af trafikanterne kørte over 90 km i timen, som er hastighedsgrænsen i tunnelen.
  • Vejdirektoratets seneste hastighedsmåling (2019) på Storebæltsforbindelsen lige vest for Vestbroen viste en gennemsnitshastighed på 109 km i timen på en strækning med en hastighedsbegrænsning på 110 km i timen. 50 % af bilisterne overskred hastighedsbegrænsningen.